Hogyan válasszunk fülhallgatót
Világos, hogy az egyszerű okostelefonos füldugók vagy fülhallgatók a kommunikációra Skype-on keresztül a zenével végzett munkához az otthoni stúdióban nem fognak megfelelni, még a legnagyobb szükség esetén sem. Ezért ebben a vásárlási tanácsadóban tanácsot adunk Önnek azzal kapcsolatban, hogyan kell kiválasztani a zenével végzett munkához szükséges ideális fülhallgatót.
TIPP A KEZDŐK SZÁMÁRA:
Annak ellenére, hogy minden egyes tevékenységhez egy más típusú fülhallgató felel meg, és nem létezik egyetlen, amely mindenre tökéletes lenne, bizonyos funkciók kombinálhatók nagyobb nehézségek nélkül. Ha a fülhallgatót keveréshez és felvételhez is használni szeretné, a legjobb, ha egy minőségi stúdió fülhallgatót vásárol, amely zárt lesz. Ha a fülhallgató kiválasztása során szeretne tanácsot kérni közvetlenül szakértőinktől, hívja ingyenes vonalunkat a +36 18 089 562 számon (Jelenleg nem vagyunk telefonközelben.) vagy írjon a következő e-mail címünkre: .Stúdió fülhallgató
A stúdió fülhallgatót a zenével kapcsolatos munka végzéséhez, keveréshez és masteringhez használják fel, ami jól jön nemcsak utazáskor, hanem az otthoni stúdióban is, amikor nem akarjuk zavarni a környezetünket. A keveréshez olyan fülhallgató szükséges, amely elegendő frekvencia tartománnyal rendelkezik, mint például 30 Hz - 20 kHz, vagy még jobb, ha belenyúlik a nem hallható spektrumba, és a hangot 18 Hz - 23 kHz vagy még nagyobb tartományban fogja vinni. Minél nagyobb a tartomány, annál kiegyensúlyozottabb és hűebb lesz a hangzás-átadás a teljes hallható spektrumban. A keverés közben jól kell hallani minden basszus és magas hangot, és kiegyensúlyozott frekvencia karakterisztikával kell rendelkezni, hogy a fülhallgató bizonyos frekvenciákat ne hangsúlyozzon, és ne hozzon létre tévképzetet a felvétel hangzásáról.Ha a stúdióban éneket vagy szóló hangszert fogunk feljátszani a kész alapanyagokba, nemcsak az fontos, hogy jól halljuk az alapot és magunkat is, ami az arányok kérdése a fülhallgató mixben, hanem az is, hogy hang a fülhallgatóból ne menjen ki. Ha a mikrofon egyszerre érzékelné a fülhallgatóból eredő hangot a segédklikket is beleértve, a felvétel értékét vesztené. Ezért a felvételnél zárt fülhallgatókat kell használni. Ezek lefedik a teljes fület, és maximálisan biztosítják, hogy a környezetbe ne jusson ki hang.
Nyitott és félig nyitott fülhallgató
A zenével végzett munka és a keverés során fontos, hogy a fülhallgató maximálisan hű visszhangot adjon. Ebben az esetben inkább a nyitott és félig nyitott fülhallgató a megfelelő széles frekvencia tartománnyal. Az ilyen fülhallgatókkal produkált hang ugyanis nem ütközik neki a konstrukciónak, és így hűebb, mint a zárt fülhallgatók esetében, amelyek hajlamosak például enyhén „csökkenteni” a basszus frekvenciák produkcióját.
A DJ-nek is szüksége lesz egy olyan fülhallgatóra, amely jól illeszkedik, mivel hosszú ideig fogja hordani a fülén. Ha például a tűk beállításához is használja egy bizonyos helyre a lemezen, szüksége lesz rá, hogy jól illeszkedjen és megakadályozza a környező zaj bejutását. A DJ-fülhallgató ezért rendszerint zárt és nagy teljesítménnyel rendelkezik.
Egyúttal azonban bekövetkeznek olyan pillanatok is, amikor a DJ-nek egyszerre kell hallania, hogy mi hangzik a teremben, és amit a pultról a fülhallgatóba engedett. Ezért a DJ számára jól fog jönni egy forgó fejhallgató-párnás fülhallgató. Így az egyik fülébe megy a hang a pultból, a másikkal pedig hallja a teremhangot.
Az elmúlt években egyre inkább használnak fülhallgatókat a koncerteken is. Főként a dobosok, akik jól akarják hallani, hogyan játszanak a többiek, és nem akarják, hogy a lehallgatás túl hangos legyen. Az énekesek is, akik sokat mozognak, és nem maradnak csak a lehallgatásnál, nagyra fogják értékelni a saját „in-ear” fülhallgatót. Az in-ear monitoring egy kényelmes rendszer, ahol is a megfelelően beállított hangszer (vokál) arány a lehallgatási hangszórók helyett közvetlenül a zenész fülébe kerül továbbításra.
Az in-ear monitoringhoz jól illenek az ún. formázott füldugók, tehát csak azt halljuk, amit a hangmérnök küld nekünk, és nem nyom el mindent a dobok dübörgő hangja vagy a teljes erejéből bőgő gitár hangosító berendezés. Az énekesek számára előny az is, hogy az in-ear monitoring megoldja a visszahallgatás körüli örökös problémákat.
További paraméterek, amelyeket érdemes figyelni
Ha nemcsak a stúdióban vagy otthon szeretné használni a fülhallgatót, és gyakran utazni is fog vele, jól jön, ha részben szétszedhető és van tokja is.Az is jól jön, ha a fülhallgatónak van cserekábele és csere fejhallgató-párnái, hogy ne kelljen a fülhallgatót csak azért kidobni, mert a gyakori használat következtében a fejhallgató-párnák elhasználódtak, vagy pedig azért kelljen javítóba adni, mivel megtört a kábele.
Ezzel ellentétben nem kell aggódnunk a konnektor miatt, mivel a legtöbb a felszerelésében redukciót is tartalmaz, tehát használható a 3,5 mm és 6,3 mm átmérőjű dugókban is.